De samenredzaamheid wordt bereikt door wederkerigheid in de relatie te stimuleren vanuit de wetenschap dat de mens een natuurlijke neiging heeft om evenwicht in relaties na te streven.

Mensen zijn altijd geneigd om iets terug te doen voor een verkregen dienst. De hulpverlening heeft deze neiging tot evenwicht lange tijd genegeerd. Iemand met een hulpvraag heeft dus van nature de wens om iets terug te willen doen.

Wederkerigheid kan alleen tot stand komen wanneer de hulpvrager zich bewust is van zijn eigen vaardigheden en competenties. Vanuit dat bewustzijn kan de hulpvrager gemakkelijker in het eigen netwerk hulp vragen, omdat er meteen een wederdienst of tegenprestatie aangeboden kan worden.

Binnen het Samenredzaamheidsdiagram®  wordt de verdeling in ondersteunende, neutrale en gespannen relaties gedaan op basis van de aanwezige wederkerigheid.

De wederkerigheid vanuit het professionele netwerk is per definitie een zogenaamde ‘directe wederkerigheid’. Wanneer we een dienst inroepen of een aankoop doen in een winkel, vindt vooraf of bij het verlaten van de winkel de wederkerigheid plaats door het voldoen van de factuur of het aankoopbedrag.


Home